De eigen aanpak van J. Kisch & Zonen

28-03-2023
Het representatieve bedrijfspand van J. Kisch & Zonen aan de Dukdalfweg in Amsterdam. De onderneming heeft met dit gebouw ruimte om zich onder meer optimaal te kunnen presenteren.
Het representatieve bedrijfspand van J. Kisch & Zonen aan de Dukdalfweg in Amsterdam. De onderneming heeft met dit gebouw ruimte om zich onder meer optimaal te kunnen presenteren.

Symbolischer voor de ontwikkeling van firma J. Kisch & Zonen, kan de verhuizing van het bedrijf naar een andere locatie in Amsterdam bijna niet zijn.

Het representatieve bedrijfspand van J. Kisch & Zonen aan de Dukdalfweg in Amsterdam. De onderneming heeft met dit gebouw ruimte om zich onder meer optimaal te kunnen presenteren.
Het representatieve bedrijfspand van J. Kisch & Zonen aan de Dukdalfweg in Amsterdam. De onderneming heeft met dit gebouw ruimte om zich onder meer optimaal te kunnen presenteren.

De onderneming ging vorig jaar over naar een pand aan de Dukdalfweg in de stad, groter en representatiever dan het gebouw waar het bedrijf eerder actief was. ‘De verhuizing,’ zegt Natascha Pinto-Parsser, ‘was echt nodig.’

De firma Kisch zat zo’n vijftig jaar op de Kaperweg, in een gebouw met een ‘nostalgische uitstraling’, zoals Pinto-Parsser het pand omschrijft. Ze is lid van de directie van het bedrijf. Belangrijke overweging om het gebouw te verlaten was de beperkte ruimte in en ook om het bedrijfspand. ‘We konden met het gebouw logistiek gezien nauwelijks meer uit de voeten. Het bood bijvoorbeeld onvoldoende ruimte om het assortiment dat we voeren op een overzichtelijke manier voor iedereen beschikbaar te houden. En uitbreiding was niet mogelijk.’

J.Kisch & Zonen ontvangt bezoekers in het zogeheten clubhuis. Daar is ruimte en gelegenheid voor onder meer nadere besprekingen.
J.Kisch & Zonen ontvangt bezoekers in het zogeheten clubhuis. Daar is ruimte en gelegenheid voor onder meer nadere besprekingen.

Manifestatie J. Kisch & Zonen

De verplaatsing naar de Dukdalfweg staat niet alleen voor de groei die het familiebedrijf doormaakt. Het staat ook voor de houding die Kisch in de markt aanneemt. Het bedrijf verbindt zich op een eigen manier met zijn opdrachtgevers. ‘Groei staat in dit verband niet alleen voor de omvang die we voor ons bedrijf nastreven. Groei staat hier ook voor de mate waarin we ons als volwaardige partij in de markt manifesteren voor onze afnemers en potentiële afnemers,’ stelt ze. De firma Kisch werd in vergelijking met grotere aanbieders volgens haar gezien als een speler met een beperkte omvang. Kisch heeft de capaciteit om te participeren in grote projecten, meent Pinto-Parsser.

De showroom ’24 uur met Kisch’ biedt mogelijkheden voor virtuele en voor fysieke bezichtigingen en ontmoetingen.
De showroom ’24 uur met Kisch’ biedt mogelijkheden voor virtuele en voor fysieke bezichtigingen en ontmoetingen.

Cruciaal voor de voortgang

‘Persoonlijk contact met opdrachtgevers is de basis van ons handelen,’ stelt ze. ‘Het uitwisselen van kennis en informatie is cruciaal voor de voortgang en de kwaliteit van projecten. We vinden het belangrijk om snel te kunnen schakelen met opdrachtgevers. Dit doen we door regelmatig bij klanten op bezoek te gaan of te verwelkomen in ons nieuwe kantoor. Onze specialisten gaan graag in gesprek met de klant om op zoek te gaan naar de juiste producten die passen bij hun project.’

Showroom ’24 uur met Kisch’ als het experience center van het bedrijf. Bezoekers krijgen het aanbod gepresenteerd voor gebruik en toepassingen in woning en kantoor.
Showroom ’24 uur met Kisch’ als het experience center van het bedrijf. Bezoekers krijgen het aanbod gepresenteerd voor gebruik en toepassingen in woning en kantoor.

Aanspreekpunt

Kisch is een totaalleverancier, daardoor worden de klanten steeds meer ontzorgd. ‘Klanten ontvangen één offerte, er wordt één order geschreven, klanten ontvangen materialen in één levering en krijgen tenslotte één factuur toegestuurd. Gedurende de realisatie van een project zijn wij het aanspreekpunt voor onze klanten.’ Naast de directe benadering profileert de onderneming zich in de markt ook met het online Kisch portal. ‘We zijn altijd in ontwikkeling en hierin is het online platform voor ons een erg belangrijke tool. Voorop lopen in de markt is iets wat wij zowel off- als online nastreven. Het Kisch portal waarin de klanten in hun Mijn Kisch account alle informatie kunnen vinden over hun bestellingen, leveringen enzovoorts wordt as we speak verder doorontwikkeld zodat informatie nog persoonlijker en gedetailleerder wordt.’

Kisch biedt klanten onder meer een rondleiding aan door het pand. Het clubhuis geldt daarvoor als beginpunt en als eindstation.
Kisch biedt klanten onder meer een rondleiding aan door het pand. Het clubhuis geldt daarvoor als beginpunt en als eindstation.

Bezichtigingen

In het pand van Kisch is ruimte gemaakt voor de ‘24 uur met Kisch’ showroom. Deze showroom biedt mogelijkheden voor virtuele en voor fysieke bezichtigingen en ontmoetingen. De voorziening kent ruimtes waar producten en materialen van Kisch volledig tot hun recht komen. Bezoekers kunnen zich zo op de hoogte stellen van het aanbod van Kisch voor gebruik en toepassingen in slaapkamer, keuken, woonkamer en kantoor. Producten kunnen nader worden bestudeerd.

Ander onderdeel van het pand is het clubhuis, zoals het wordt genoemd, tevens de ruimte waar bezoekers kunnen worden ontvangen voor nadere besprekingen met Kisch. ‘We ontvangen steeds vaker klanten die met het team langskomen voor een rondleiding door het pand. We laten ze de historie en de toekomst van onze onderneming zien. Onze specialisten vertellen over de (nieuwste) producten en dat we bijvoorbeeld een paperless en duurzaam magazijn voeren. Er wordt altijd afgesloten met een gezellig drankje in het clubhuis om verder te praten,’ vertelt Natascha Pinto-Parsser.

Historisch familiebedrijf

Volgens de firma Kisch zijn persoonlijke contacten en de uitwisseling van kennis en informatie cruciaal voor de voortgang en de kwaliteit van projecten. Klanten worden bezocht of ontvangen op kantoor.
Volgens de firma Kisch zijn persoonlijke contacten en de uitwisseling van kennis en informatie cruciaal voor de voortgang en de kwaliteit van projecten. Klanten worden bezocht of ontvangen op kantoor.

De firma ‘J. Kisch, koperwaren en ijzerwaren-metaalwaren voor de meubelindustrie’ is van 1895. De groothandel vestigt zich aan het einde van de negentiende eeuw aan de Prinsengracht in Amsterdam. Om overzicht te bieden van het assortiment, brengt het bedrijf in 1928 voor het eerst een catalogus uit met daarin het volledige aanbod.

De onderneming verhuist kort na de Tweede Wereldoorlog naar de Achtergracht. Na enige tijd nemen de zonen van de oprichter van het bedrijf de leiding van de onderneming over. De naam wordt veranderd in J. Kisch & Zonen. Weer een aantal jaren later wordt de onderneming verkocht aan familielid S. A. Parsser. De nieuwe eigenaar en zijn medewerkers zien kans om de klantenkring fors te verruimen. Het bedrijf levert meubelbeslag aan niet alleen fabrikanten in de regio Amsterdam, maar ook aan meubelproducenten in heel Nederland. Daarmee brengt Parsser nieuw elan in het bedrijf. In 1986 neemt zijn zoon John Parsser het bedrijf over. Parsser junior ziet kans om met het bedrijf met succes ook interieurbouwers te bedienen.

In 2017 neemt de directie een belangrijk besluit: het bedrijf gaat leveren onder twee merken. Meubelbeslag wordt aangeboden onder het merk Fiksch by Kisch. Voor verstelbare onderstellen en zit-sta werkplekken wordt het merk Office by Kisch ontwikkeld, waarmee Kisch zich profileert onder kantoor- en projectinrichters.

Van de nieuwe generaties is eerder al John Parsser bij Kisch gekomen. De zonen van Kisch-iconen Leo van Teunenbroek en Hans Groot werken eveneens bij Kisch. De volgende generatie in de personen van kleinzonen en kleindochter van Parsser, Van Teunenbroek en Groot, is inmiddels ook actief bij Kisch. Sommige medewerkers van Kisch zijn al tientallen aan het bedrijf verbonden, waardoor ook zij als familie worden beschouwd. (bron: kisch.nl)

Hein Veld