Carhartt steunt jonge makers 

De Ambacht in Beeld Opleidingsdagen 2025 trokken eind oktober honderden enthousiaste jongeren naar De Fabrique in Utrecht. Twee dagen lang konden vmbo-, havo- en vwo-scholieren kennismaken met uiteenlopende ambachten. Van houtbewerken tot meubelstofferen, van edelsmeden tot glasblazen, en van schoentechniek tot pianobouw. De sfeer was positief, nieuwsgierig en vol toekomstplannen. Informatie: www.ambachtinbeeldopleidingsdagen.nl. 

Workwearmerk Carhartt was als sponsor aanwezig om jonge mensen te stimuleren hun passie te ontdekken. Met een spel konden leerlingen Carhartt-caps en beanies winnen, wat voor veel enthousiasme zorgde. “Het is mooi om te zien hoeveel jongeren met trots vertellen over wat ze later willen maken,” aldus Lisa Meijer van Carhartt. “Ambacht is weer in opkomst, en dat verdient alle steun.” 

Stichting Ambacht in Beeld 

De Opleidingsdagen worden jaarlijks georganiseerd door Stichting Ambacht in Beeld om meer bekendheid, waardering en instroom te genereren voor kleinschalige ambachtelijke vakopleidingen. Anders dan een onderwijsmarkt draait het tijdens dit evenement niet om folders of stands, maar om zelf doen. Jongeren volgen miniworkshops waarin ze ervaren hoe het is om met hun handen te werken, iets te creëren en het resultaat direct te zien. 

Ook decanen en ouders bezochten het evenement om zich te informeren over het actuele onderwijsaanbod, arbeidsmarktperspectief en de waarde van ambachtelijke beroepen. De organisatie benadrukt dat vakmanschap en creativiteit een belangrijk antwoord zijn op maatschappelijke uitdagingen zoals duurzaamheid, hergebruik en lokale productie. 

De volgende editie van de Ambacht in Beeld Opleidingsdagen vindt plaats op 5 en 6 november 2025 bij Perron038 in Zwolle. Meer informatie is te vinden op: 

ambachtinbeeldopleidingsdagen.nl

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *