
‘Corona raakt ons allemaal.’ Met deze woorden opent het reclamefilmpje waarmee Koninklijke CBM in april op televisie en radio is. Een mooi gebaar dat ‘de Ster’ gratis zendtijd voor branches ter beschikking stelt, omdat veel reis- en vakantiereclames wegvallen. Boodschap van het filmpje is: ‘Waar we ook werken, thuis, op kantoor of in de fabriek, CBM staat voor jullie klaar. We blijven bereikbaar voor leden die worstelen met corona: ‘dus kom maar op met die vragen.’

Aanvankelijk zorgt de coronacrisis voor behoorlijke paniek. Grenzen gaan dicht, exporten vallen stil, winkels sluiten de deuren en leveringen komen niet of te laat aan. Al snel stromen de IC’s vol en gaat Nederland in een intelligente lockdown. Via ledenenquêtes monitort CBM hoe groot de impact van de crisis is op onze leden en op de branche. Bij de derde enquête in april voorspellen de leden een omzetdaling van 25% en mogelijk meer dan duizend ontslagen. De schrik zit er goed in.

Na de eerste grote golf, krijgt Nederland voor de zomervakantie de crisis min of meer onder controle. Tot opluchting van velen kondigt het kabinet versoepelingen aan. Steeds meer Nederlanders gebruiken het vakantiegeld om hun huis op te knappen. De vraag naar meubelen neemt toe en woonwinkels en bouwmarkten doen goede zaken. Ook bij interieurbouwers stromen er nieuwe opdrachten binnen. Hoewel het werk aantrekt, vallen ook veel medewerkers uit door corona en de quarantaineplicht. Het wordt nog een hele uitdaging om alle meubelen en interieurs op tijd de deur uit te krijgen en voldoende medewerkers te vinden die het werk afmaken.

Vanuit CBM bezoeken we onze leden graag. Deze bedrijfsbezoeken moeten we dit jaar vanwege corona inperken. Uiteindelijk hebben onze medewerkers dit jaar toch een kleine driehonderd bedrijven bezocht. Dat was vooral in het kader van accountmanagement, ledenwerving en duurzame inzetbaarheid en natuurlijk om jubileumoorkondes en -taarten uit te reiken. Vanwege de anderhalve-meter-regel hebben we alle events voor de eerste helft van 2020 gecanceld. Een grote tegenvaller, want veel leden benutten onze events om te netwerken, bij te praten en nieuwe (zaken-)relaties op te doen. Als experiment hebben we in september toch een anderhalve-meter-event georganiseerd in de Fokker terminal. Ondanks de goede organisatie en de grote waardering van de aanwezigen is het minder succesvol door de coronamaatregelen. Daarnaast is het aantal toegestane deelnemers ook te laag voor een bruisend event. Daarom hebben we alle verdere fysieke events tot nader order afgelast. Voor het eerst in onze meer dan 110 jaar lange historie houden we op 10 december de Algemene Ledenvergadering online. Wie had dat ooit kunnen bedenken.

Ook voor mij als ondernemer is corona een crisis met twee gezichten. Aan de ene kant heb ik, net als iedere collega in de branche, te maken met het wegvallen van omzet en opdrachten. Daar moet je op voorbereid zijn, maar ja, ik ken niemand die echt voorbereid was op deze coronacrisis. Aan de andere kant heeft de crisis ook positieve impact. Het dwingt je als ondernemer om met andere ogen naar je bedrijf en naar de branche te kijken, om nieuwe wegen in te slaan en nieuwe uitdagingen en kansen te grijpen. Want die zijn er wel degelijk. En ik moet eerlijk bekennen dat ik daar toch ook wel weer nieuwe energie van krijg en nieuwe creativiteit.
Ik wens alle leden en collega-ondernemers veel creativiteit en energie toe voor het komend jaar.
Fijne feestdagen en veel gezondheid en voorspoed in het nieuwe jaar.
Marcel Horjus,
Voorzitter Koninklijke CBM