Dijk van een schilderwerk

Meesterschilder en restaurateur Koen Dijkstra koppelt vakkundigheid, netheid en professionaliteit aan een feilloos klantcontact. Niet eens zo verrassend dus dat hij aan de haal ging met de jaarlijkse klanttevredenheid-award van De Betere Schilder. SGA ging in gesprek met de meesterschilder, die ‘alles regelt voor klanten: van A tot Z’.  
Dijk van een schilderwerkHet overgrote deel van het klantenbestand van de meesterschilder en restaurateur bevindt zich in het hogere segment. Koen is tijdens het interview bezig met een renovatieproject in een villa in het Brabantse Waalre. “Acht jaar geleden had ik als student nog een bijbaan in een Italiaans restaurant in Eindhoven”, vertelt hij. “Toen ik aan onze gasten meedeelde dat ik voor mezelf ging beginnen als schilder, besloten zij mij in te huren. Sindsdien is het klantenbestand in het hogere segment alleen maar gegroeid.”

Koen is in de Brabantse villa minimaal een maand bezig met het binnen-schilderwerk, tussendoor voert hij nog verschillende andere renovatieklussen uit op andere plekken. Dit doet hij het liefst solo, legt hij uit. “Op die manier kan ik namelijk de kwaliteitsstandaard hoog houden. Ik ben behoorlijk perfectionistisch en vind het lastig om met andere schilders samen te werken. Zo heel af en toe huur ik mensen in met wie ik een goede band heb opgebouwd.”

Dijk van een schilderwerk
De Betere Schilder
Vakkundigheid, netheid en professionaliteit staan bij Koen hoog in het vaandel. Dat is ook een reden waarom hij zich heeft aangesloten bij De Betere Schilder. Een erkend Betere Schilder voldoet aan strenge toelatingseisen en geeft opdrachtgevers de garantie dat ze gekozen hebben voor een echte vakman. “Het fungeert als een keurmerk”, aldus Koen, “dat voor klanten soms doorslaggevend is om voor mij te kiezen. Bovendien kun je bij De Betere Schilder altijd aankloppen voor advies, bijvoorbeeld over wetgeving, Arbo, juridische zaken of risico-inventarisatie en -evaluatie. Het fijne is dat je automatisch aangesloten bent bij het beoordelingssysteem van Klantvertellen, waardoor ik de award heb kunnen winnen.”

Feilloze klantbeoordelingen
Het binnenhalen van de award is voor Koen de bevestiging dat hij zijn bedrijf, dat hij in 2015 inschreef bij de Kamer van Koophandel, geweldig op de rit heeft staan. “Het is mooi dat ik de meest feilloze klantbeoordelingen heb gekregen. Klanttevredenheid zit hem allereerst in de kwaliteit van het geleverde werk. Zo investeer ik graag in nieuwe technieken. Spuitwerk doe ik sinds kort zelf, zodat ik een strakke afwerking kan garanderen met een nog mooiere uitstraling. Verder werk ik met de allerbeste materialen van Sigma Coatings, waar ik ook regelmatig trainingen en cursussen volg om mijn kennis up to date te houden.”

Dijk van een schilderwerk
Afspraken nakomen
Misschien nog wel belangrijker in het realiseren van een hoge klanttevredenheid is een soepel en goed contact met de klant, vult de meesterschilder aan. “Dat je alles voor klanten regelt, problemen oplost, afspraken nakomt en je aan de planning houdt. Doe je dat, dan levert dit automatisch nieuwe klussen op. Daarom heb ik sinds 2015 ook geen moment zonder werk gezeten. Ik zie om me heen dat bedrijven regelmatig hun afspraken niet nakomen, vooral nu het zo druk is. Dit zorgt voor veel irritaties, die je te allen tijde moet zien te voorkomen.”

Goed advies
Meesterschilder en restaurateur Koen Dijkstra heeft naar eigen zeggen nog een andere onderscheidende factor in huis: goed advies kunnen geven. “Dat doe ik bijvoorbeeld door vooraf kleurstalen en moodboards samen te stellen. Op de manier kom ik samen met de klant soms tot verrassende en onderscheidende oplossingen. Zo ook in de villa in Waalre, waar ik een specifieke ruimte voor een groot deel in een donkerblauwe kleur heb afgewerkt. Ik merk nu ook dat klanten meer te besteden hebben dan ooit en getriggerd worden door foto’s op social media. Hierdoor kiezen ze sneller voor extreme en exclusieve vormen van afwerking. Hierdoor heb ik geen gebrek aan fraaie uitdagingen.”

Ralf Pijnenburg