Generatiewisseling bij Kisch

Kan het mooier? In het jubileumjaar 2020, waarin J. Kisch & Zonen (voortaan Kisch) zijn 125ste verjaardag viert, geeft John Parsser, directeur-eigenaar, rond deze tijd het stokje over aan zijn twee zoons Michael en Jeremy en dochter J. Kisch & Zonen Natascha. “We zijn een jong team met veel nieuwe plannen,” vertelt Michael, “maar mijn vader zal zeker nog heel actief blijven en volop werken. Hij is van onschatbare waarde met al zijn kennis en ervaring.” Vanaf 2021 krijgt Kisch daarmee een nieuwe, driekoppige directie. 
Generatiewisseling bij KischDe drijvende krachten achter J. Kisch & Zonen, met vanaf links: Michael, Natascha, John en Jeremy. (Foto: De Beeldredaktie/Marco Okhuizen)

Michael kwam zeven jaar geleden in het bedrijf, Jeremy en Natascha enkele jaren later. Begin van dit jaar hebben John en zijn kinderen overleg gevoerd over hoe het bedrijf organisatorisch de toekomst in zou gaan. “Onze vader wilde een stapje terugdoen en de leiding van Kisch overdragen aan een nieuwe, jonge generatie. Dat is de formele kant, want eigenlijk zijn we geleidelijk aan al zaken van hem gaan overnemen, dat is heel natuurlijk gegaan. Toen ik destijds het bedrijf binnenkwam, heb ik van mijn vader alle ruimte gekregen om initiatieven te ontwikkelen, iets wat ook geldt voor mijn broer en zus. Dat is écht een kwaliteit van hem waarvoor we hem erg dankbaar zijn. We willen alle drie graag bij de leiding betrokken blijven en zijn wat persoonlijkheid betreft aanvullend op elkaar, net als in onze werkzaamheden. Jeremy is de financiële man en houdt zich vooral bezig met de digitale ontwikkeling van het bedrijf, Natascha is vooral verantwoordelijk voor marketing, terwijl ik vooral een commerciële rol heb in zowel sales als inkoop. Daarnaast manage ik het Kisch-team.”

Generatiewisseling bij KischNieuwe ontwikkelingen
Een radicale koerswijziging is niet te verwachten, wél heeft de verjonging van de laatste jaren al tot nieuwe ontwikkelingen geleid. “Een mooi voorbeeld is de nieuwe webshop, die we begin december gelanceerd hebben en waar ons complete assortiment te vinden is. We weten wat klanten bestellen en kunnen hun ook suggesties doen als ze in de webshop komen. Klanten kunnen in hun eigen portal de voorraad inzien en wat de levertijd van artikelen is. Deze zijn voorzien van .dwg-bestanden die rechtstreeks in een tekening kunnen worden geüpload. Kortom, we willen het zo makkelijk maken voor onze klanten als mogelijk is,” vertelt Michael. “We zijn ook transparant als het om de leveranciers gaat waarmee we samenwerken. De verhoudingen zijn veranderd, we zijn steeds meer partners van elkaar geworden die via goede afspraken samen optrekken om klanten zo goed mogelijk te bedienen. Dan mogen leveranciers best worden vermeld op ons platform, daar doen we niet moeilijk over.”

Generatiewisseling bij KischActualiteit
De coronacrisis duurt nog altijd voort. Wat zijn de effecten ervan bij Kisch? Michael: “Net als iedereen vinden we het lastig dat we onze klanten minder kunnen bezoeken. Veel moet op afstand gebeuren en dat is minder prettig dan dat je oog in oog met een relatie zit. Het is niet anders, we maken er het beste van. Verder zien we verschuivingen in onze omzet. Fiksch by Kisch, met onder meer meubelbeslag, gaat heel goed, terwijl onze Office by Kisch-lijn, met in hoogte verstelbare onderdelen voor zit-/sta-werkplekken, onder druk is komen te staan. Maar we zouden Kisch niet zijn als we daarvoor geen oplossing hadden gevonden. Marcel Groot heeft de voorbije maanden met zijn Office By Kisch-team een speciaal programma ontwikkeld voor het groeiende aantal thuiswerkers. De verwachting is dat ook in het post-coronatijdperk veel mensen, voor wie dat mogelijk is, een deel van hun werkweek thuis zullen doorbrengen. Samen met onze dealers hebben we al veel thuiswerkplekken aan grote bedrijven verkocht. Deze faciliteren een complete thuiswerkplek voor hun werknemers die deze zelf makkelijk kunnen installeren. Het is een nieuwe markt voor ons en we scoren er goed mee. We zijn 125 jaar oud, maar hier werken jonge geesten met nieuwe ideeën. Zorg dat je snel en flexibel bent én blijft; daarmee kun je als bedrijf heel oud worden.”
“We zien nog veel groeipotentie in zowel Fiksch by Kisch als Office by Kisch. We zijn jong, hebben een jong team medewerkers om ons heen en zitten boordevol plannen. Mijn broer, zus en ik zijn blij met de mogelijkheid die we van onze vader krijgen om dit mooie bedrijf voort te zetten en nog een flink aantal jaren verder te bouwen op de 125 jaar die Kisch al bestaat. We zullen er altijd voor blijven zorgen dat het 'Kisch DNA' gewaarborgd blijft binnen het bedrijf: hard werken, altijd beter willen worden, als één team, als één familie en altijd met een lach. Dat was Kisch, dat is Kisch en dat zal Kisch altijd blijven,” besluit Michael Parsser.

Generatiewisseling bij KischAchtergrond
In 1895 richtte de heer J. Kisch het bedrijf J. Kisch, koperwaren en ijzerwaren-metaalwaren voor de Meubel industrie op aan de Prinsengracht te Amsterdam. Onder trieste, naoorlogse omstandigheden verhuisde het bedrijf naar de Achtergracht, waar het nieuw leven werd ingeblazen onder leiding van de zonen van de heer J. Kisch. Een aantal jaren later werd het bedrijf gekocht door familielid S.A. Parsser, die het bedrijf een nieuw elan gaf. Tot die tijd verkocht de firma Kisch alleen in de omgeving van Amsterdam. Onder leiding van Parsser en zijn team heeft Kisch zich in de loop der jaren ontwikkeld tot een grote speler in Nederland in het leveren van meubelbeslag voor de meubelindustrie, interieurbouw, standbouw en projectinrichting.

Dit artikel is ook te lezen in Interieurbouw 7_2020