Geen showroom en toch meer verkoopkansen

Heb jij jezelf ook wel eens afgevraagd hoeveel verkoopkansen je als vakman in de interieurbouw al links hebt laten liggen omdat je niet over dezelfde wapens beschikt als de industriële aanbieders of grotere collega’s met hun showroom(s)? Wie een nieuwe keuken wenst gaat naar een showroom, bekijkt de vele modellen en koopt vervolgens een ‘maatkeuken’ van een slimme verkoper. Maar wat als je op jezelf bent aangewezen en geen showroom hebt?
Geen showroom en toch meer verkoopkansenVeel succesvolle doch kleinschalige vaklui hebben gewoon géén showroom en gaan ‘de boer’ op bij mensen thuis, vaak op referentie of aanbeveling. Hun passie voor het vak, de menselijke benadering en het feit dat er geen kosten verslindende verkoop- en marketingmachine tussen zit, maakt dat ze vaak toch de order gegund krijgen. Met hun lage kostenstructuur slagen zij er bovendien zeer goed in om zich slim en efficiënt te organiseren.
Ze kiezen bewust voor toeleveranciers die hen in staat stellen om snel te schakelen met handige tools : themacatalogi met uitgekiende selecties van producten, websites die vlot en overzichtelijk productfoto’s en korte videopresentaties tonen, stalen om de diverse materialen te ‘voelen’ enzovoorts. Mits wat voorbereiding kunnen zij sterk voor de dag komen.
 
Geen showroom en toch meer verkoopkansenKlant sturen
Wie gaat voor écht tevreden klanten en zijn maatwerk wil opwaarderen zorgt ervoor dat de inrichting van de lade en de uitrusting binnenin de kast op het hetzelfde niveau van het esthetische is afgewerkt. De teleurstelling kan immers groot zijn als die prachtige uitziende keuken achter het front een lege doos blijkt te zijn die de meerwaarde van een lade teniet doet of de echo van het kastvolume doet galmen in de ruimte.
Het allerbelangrijkste is dat men natuurlijk eerst heel goed luistert naar de klant en vertrekt vanuit diens behoeften, om vervolgens met productkennis en ervaring de klant te sturen naar een voorstel waarmee hij zich volledig kan vinden. Het is de combinatie van materiaalkeuze, design én de functionele uitrusting die de keuze van de eindklant zal bepalen. Die persoonlijke aanpak maakt het verschil en net dàt verhoogt de verkoopkansen.
 
Geen showroom en toch meer verkoopkansenSterke troef
LMC, een gespecialiseerde groothandel in meubel- en interieurbeslag gaat ver in haar ondersteuning van de vakman zonder showroom. Zij brachten recent een aantal themacatalogi uit om vingers en duimen van af te likken: Blackcollection, Goldcollection en eerder dit jaar ook een uitermate interessante catalogus met accessoires voor keuken, badkamer en dressing. Op vraag van vele klanten hebben zij deze catalogus voorzien van grote situationele foto’s die een zeer duidelijk beeld schetsen van wat kan aangeboden worden. De eindklant ziet meteen wat hij krijgt en maakt instant de keuze, want ook de adviesverkoopprijs (btw inbegrepen) staat netjes afgedrukt. Voor de vakman is dit een sterke troef : kwalitatieve producten, professionele presentatie én verkoopprijs gebundeld.
De inkoopprijzen kan de vakman vinden via zijn online account. In enkele kliks kan hij bestellen per project, de hoge uitleveringsgraad en snelle levering zorgen voor een vlotte doorstroming en tevreden klanten.