Vakmensen succesvol online

Drie vakmensen - VLOK-leden - delen met de redactie van de Kamer van Koophandel hun ervaringen en tips over de vraag: hoe krijg je online meer naamsbekendheid, leuke opdrachten en tevreden klanten? 
Vakmensen succesvol onlineIn het verleden kwam bij onderzoeken steeds naar voren dat voor klus- en onderhoudsbedrijven mond-tot-mond-reclame de belangrijkste bron voor nieuwe klanten is. Vakmensen beschikken over alle benodigdheden om zich online te voort te bewegen, zoals computers, tablets en smartphones. Maar de aard van het werk brengt met zich mee, dat de aandacht niet uitgaat naar online-activiteiten.
Een vakman (of vakvrouw) staat vroeg in de ochtend bij de vakhandel en vult de bus met alles wat nodig voor de klus. Dan wordt doorgewerkt – zeker met de huidige drukte – tot laat in de middag. Na het werk een frisse douche, eten en nog even met de voeten op de bank het nieuws volgen. En dan in de ruststand.
De klant daarentegen is de hele dag online. Op kantoor, thuis, overdag en ’s-avonds. De klant zoekt, vergelijkt en bestelt. Het verklaart het succes van sites zoals Marktplaats, Bol.com en Werkspot.

Vakmensen succesvol onlineTips van de Kamer van Koophandel
Tegenwoordig heb je geen programmeerkennis meer nodig om een compacte goede site te bouwen. Online vind je volop tools waarmee je eenvoudig zelf een website bouwt. Onder meer de Kamer van Koophandel geeft je tips om je website van de grond te krijgen.
1. Maak het persoonlijk
Tamara Vrielink – De Klusvrouw – uit Amsterdam merkt dat mensen je sneller iets gunnen als je laat zien wie je bent. Bijvoorbeeld met een kort verhaal over jezelf. “Laat mensen op je site zien we ze binnenhalen, want je komt in hún huis, in hún privéleven.”
2. Bereik nieuwe klanten
Met een kwartiertje tot een half uur per dag kun je volgens Theo Jansen - IKA Renovatie en Verbouw uit Den Haag - al succes hebben op social media. Foto’s van klussen delen via verschillende kanalen. Eerst met vrienden, familie en kennissen, maar dat netwerk breidde zich al snel uit.
Zo kwam hij via Facebook onder de aandacht van bouwconcern BAM, dat voor de renovatie van de Koopgoot in Rotterdam een ervaren spuiter zocht. Dat was een superuitdaging voor Jansen, die ’s nachts moest plaatsvinden. “Een van de mooiste projecten die ik gedaan heb”.
3. Bied service
Tijdens een klus kun je niet altijd de telefoon opnemen. Daarom houden Ronald Schaeffer en zijn vader - De Klusbij - hun klanten met WhatsApp op de hoogte van praktische zaken, zoals wanneer ze langskomen en wat ze gaan doen. Maar ook als je nog geen klant bent, kun je ze om advies vragen via hun WhatsApp-service.
4. Betrouwbaar
Vakmensen succesvol onlineHeb je een keurmerk of ben je lid van een brancheorganisatie? Vermeld het op je website en de andere kanalen die je gebruikt. Inclusief een link naar de organisatie die erachter zit. Hiermee laat je zien dat je betrouwbaar en professioneel bent. Zo zijn De Klusvrouw, IKA Renovatie en Verbouw en De KlusBij aangesloten bij VLOK, de branchevereniging van vakmensen.
De VLOK helpt zijn leden overigens met een nieuwe partner De Kabelfabriek uit Delft slim gebruik maken van social media.