Hèt online decor voor de interieurbouwer

Het team van front- en backend developers, CRO- en dataspecialisten van DSG werkt fulltime met zeer veel succes aan baars-bloemhoff.nl en stiho.nl. Dit wordt niet alleen erkend door de Stichting Shopping Awards, die het online platform met een Shopping Award voor beste B2B webshop van Nederland waardeerde, maar ook door interieurbouwers. We spreken met formule manager Johan van der Meer, die aanjager is van veel digitale innovaties binnen Baars & Bloemhoff.
Ook Albert Heijn, Coolblue en Bol.com zijn in de prijzen gevallen bij de uitreiking van de Shopping Awards. Aardig rijtje waar jullie tussen staan.

“Klopt. Helemaal als je bekijkt dat we in de niche markt van plaatmaterialen opereren en we een relatief klein bedrijf zijn. Het geeft aan dat onze online omgeving indruk maakt en dat al de tijd en energie die we in er de afgelopen jaren in hebben gestopt niet onopgemerkt is gebleven. Voor ons is deze beloning een mijlpaal, waar we bijzonder trots op zijn.”

Hèt online decor voor de interieurbouwerWordt het enthousiasme over jullie online platform gedeeld door interieurbouwers en worden zij betrokken bij de ontwikkeling?

“We vragen regelmatig aan klanten of we op de goede weg zijn. In de laatste meting in april kreeg onze webshop van interieurbouwers het beoordelingscijfer 8,6. Dat zegt veel. Ze beschouwen onze site als zeer gebruiksvriendelijk. Uiteraard betekent dit niet dat we er al zijn. Er valt altijd nog wel wat te verbeteren en te leren. Letterlijk elke twee weken voegen we verbeteringen en nieuwe functionaliteiten toe aan ons online platform. We betrekken onze klanten hier zo actief mogelijk bij en vragen regelmatig om feedback die we dan weer vervolgens meenemen in de doorontwikkeling. Recent kregen we bijvoorbeeld te horen dat bepaalde productcodes spatiegevoelig zijn.
Door dit soort kleine aanpassingen te doen kun je er vervolgens voor zorgen dat artikelen nog beter vindbaar worden en dus de gebruiksvriendelijkheid voor klanten toeneemt. Ander voorbeeld is dat we op verzoek van klanten onderzoeken op welke manier we het beste bestellijsten kunnen koppelen aan projecten. Zodat je in één oogopslag kunt zien welke materialen zijn gebruikt bij ieder project. Zo zijn alle functionaliteiten binnen onze online omgeving ontwikkeld in samenwerking met interieurbouwers. Hierdoor hebben we in ruim vijf jaar tijd een uniek online platform gecreëerd, dat door onze eigen programmeurs 24/7 up to date wordt gehouden.”

Valt er tijdens de ontwikkeling van de functionaliteiten een algemene lijn te ontdekken waar klanten behoefte aan hebben?

“Aan alles kun je merken dat interieurbouwers weinig tijd kwijt willen zijn aan het bestellen van producten. Zij willen vooral mooie dingen maken en niet bezig zijn met allerlei administratieve rompslomp. Interieurbouwers bestellen steeds vaker in de avonduren en in het weekend hun materialen, zodat ze overdag aan projecten kunnen werken. Dus is het belangrijk om de site laagdrempelig en gebruiksvriendelijk te houden. Daarnaast hebben veel klanten behoefte aan informatievoorziening. Bijvoorbeeld over de manier waarop materialen tot uiting kunnen komen in een project. Vandaar dat we de Decor Kiezer hebben ontwikkeld.”

Vertel daar eens wat meer over.

“Het is een tool waarmee je een goed visueel voorbeeld krijgt van de toepassing van het materiaal. Zo zie je hoe het eindresultaat van je interieurproject eruit zou kunnen zien in populaire interieurtoepassingen als kasten of keukens. Traditionele samples hebben we met een QR code gekoppeld aan deze online tool. Klanten van de interieurbouwer kunnen letterlijk aan de keukentafel de fysieke samples zien en voelen én daarnaast direct in 3D zien hoe hun keuken of kast eruit komt te zien, daarbij gebruik makend van vrijwel alle populaire materalen van dit moment. Het helpt de eindklant om de juiste keuze te maken en de interieurbouwer wordt het makkelijker gemaakt om zijn project te verkopen. De Decor Kiezer wordt veel gebruikt en zeer positief ontvangen.”

Ik neem dat jullie online kennisbank ook tegemoet komt aan de informatiehonger onder interieurbouwers?

“Klopt. We merken dat er veel vraag is naar informatie over bijvoorbeeld duurzaamheid en de daaraan gekoppelde certificaten en regelgeving. Daarnaast is er uiteraard ook veel vraag over de juiste verwerking en geschikte toepassingen va materialen. In de online kennisbank laten we aan de hand van video’s zien in welke situaties je materialen wel of juist niet toe kunt passen. Je moet ook niet vergeten dat een grote groep interieurbouwers zich bij het bezoek aan onze website nog aan het oriënteren is. Wij helpen ze op weg om de juiste keuzes te maken. In de online kennisbank kun je zien aan welke eisen alle materialen voldoen en in welke projecten ze zijn toe te passen.”

In hoeverre zijn interieurbouwers ervan verzekerd dat de nodige materialen ook daadwerkelijk beschikbaar zijn en worden geleverd?

“Transparantie is een groot goed. Mocht er bij klanten al angst leven dat bepaalde producten niet voorradig zijn, dan doen we er alles aan om die weg te nemen. Als ze inloggen op onze site verschijnt realtime onze voorraadhoogte in beeld. Van onze vierduizend producten kun je precies de aantallen zien die we in huis hebben.
Daarnaast weet je exact wanneer een product binnen is, zodat je daar de projectplanning op kunt aanpassen. Via ons transportplanningsysteem, dat gekoppeld is aan onze website, kun je de status van de bestelling volgen en het daarbij behorende aflevertijdstip. Een andere grote stap is dat wij sinds enkele maanden een koppeling hebben met Proteus via het Trivest Connect platform.
Hiermee kunnen interieurbouwers rechtsreeks vanuit hun eigen werkomgeving de materialen bij Baars & Bloemhoff bestellen. Al dit soort functionaliteiten leveren de interieurbouwer niet alleen efficiency op, maar ook veel rust en overzicht.”
Speel video

Ralf Pijnenburg

Hettich Marketing