De coronacrisis: hoe staat het ervoor met de interieurbranche?

Waar in veel landen de niet-noodzakelijke winkels al zijn gesloten, kunnen die in Nederland voorlopig nog openblijven. Toch krijgen ook retailers en interieurbouwers te maken met de strenge maatregelen en de zware consequenties die hieraan verbonden zijn. Hoe gaan zij daar mee om?
De coronacrisis: hoe staat het ervoor met de interieurbranche?Volgens INretail zijn omzetten voor non-food winkels sinds de corona uitbraak al ‘tot bijna nul gekelderd’. De brancheorganisatie heeft zich er dan ook hard voor gemaakt dat de non-food winkels ook in aanmerking komen voor een Tegemoetkoming voor Ondernemers in Getroffen Sectoren. Veel winkels sluiten vrijwillig en bedrijven die open blijven zetten zich in op de online verkoop. Maar juist in de woonbranche zijn er veel bedrijven voor wie het uitvoeren van opdrachten bij klanten thuis een vitaal onderdeel van hun werk is. Hoe komen deze bedrijven de crisis door?
Met hygiënische maatregelen hopen bedrijven een hoop te kunnen bereiken. Contactloos betalen, gerichte afspraken met klanten, geen fysiek contact, rubberen handschoenen en een eigen pen voor het zetten van een handtekening zijn enkele van de maatregelen die nu door Salland parket worden gehanteerd. En ook andere bedrijven hebben ontsmettingsmiddelen bij de hand en houden afstand tot hun klanten en collega’s. Desondanks valt het voor vloerenleggers en interieurbouwers moeilijk te voorkomen dat opdrachten worden afgezegd.

Geannuleerd
Voor Janmaat Vloeren uit Krimpen aan de Lek zijn al zo’n 30% van de opdrachten geannuleerd. “De één wil zijn vloer ondanks de crisis toch laten leggen, terwijl de ander dat nu niet durft. In ieder geval komen we niet als er iemand thuis is. Mensen leggen hun sleutel ergens neer, waarna wij ons werk kunnen doen”, aldus Majka Wilk, eigenaar van het bedrijf.
Zo denkt Greet Koegler van Koegler traprenovatie uit Delft er ook over. Desondanks ervaart het bedrijf hierin geen al te groot verschil met de situatie van ervoor. Het vloeren- en trappen renovatiebedrijf voert regelmatig opdrachten uit waarvoor zij alle ruimte nodig hebben. “Wanneer wij het hele huis opknappen, is het sowieso al niet mogelijk voor de bewoners om daarbij te zijn. Af en toe zag je nog wel eens dat mensen in een apart kamertje konden blijven. Dat kan nu dus niet meer.”
Leonard Uitwieler, eigenaar van meubelmakerij Rotterdam heeft even gewacht met een aantal huisbezoeken. “Sommige afspraken konden wel even uitgesteld worden. Maar uiteindelijk willen mensen ook weer verder. Daarbij nemen wij natuurlijk onze hygiënische maatregelen. Maar we willen projecten wel weer voorzichtig oppakken.”

Collega’s
Naast afstand tot de klant is ook afstand met collega’s noodzakelijk. Bedrijven zien zich daarom genoodzaakt om grotere opdrachten voorlopig uit te stellen. “Het is moeilijk om in deze branche anderhalve meter uit elkaar te werken. Opdrachten die met grotere aantallen mensen gedaan moeten worden, kunnen nu voorlopig niet doorgaan. Daardoor kunnen we ons niet meer aan de deadlines houden die we oorspronkelijk met deze grote klanten hadden afgesproken”, stelt Wilk.
Ook Koegler heeft zich genoodzaakt gezien om grote opdrachten uit te stellen. “We doen alleen de opdrachten die alleen gedaan kunnen worden”, aldus Koegler.

Particulieren
Voor anderen levert deze beperking aan het aantal mogelijk aanwezige personen minder beperkingen op. “Wij werken standaard al met twee personen. Waardoor we, zolang we maar afstand van de klanten kunnen houden, opdrachten wel kunnen uitvoeren”, stelt Tom de Hoop van VBH Totaalvloeren uit Berlicum. Het bedrijf houdt zich zowel bezig met het leggen als het slopen van vloeren.
“Toch zien wij ook dat het grote werk wordt stilgelegd. Wij krijgen normaal veel werk via woningbouwstichtingen. Die klantengroep moeten we nu helemaal missen. We proberen nu daarom juist opdrachten bij particulieren thuis, die we normaal later hadden uitgevoerd, naar voren te halen”, aldus De Hoop.
Ook voor interieurbouwer Kne+ uit Delft blijven veel opdrachten bij particulieren voorlopig nog staan. “Bedrijven zijn vaak dicht en daarom zoeken we onze opdrachten nu vooral bij particulieren. Wel bellen we altijd even voor we ergens naartoe gaan en sommige klanten zeggen dan toch af. Desondanks hebben we voorlopig nog genoeg klanten die wel willen dat we langskomen. Aan de lopende projecten hebben we nog zeker twee weken werk”, stelt Jeroen Hogendijk, medewerker bij het bedrijf. Het bedrijf ervaart vooral problemen met leveranciers. “Leveranciers leveren niet meer doordat andere landen helemaal dicht zitten. Daardoor is uitstel soms wel noodzakelijk.”

Positieve geluiden
Wat de toekomst gaat brengen blijft voorlopig nog onzeker. “Voor ons gaan de klappen waarschijnlijk pas over een half jaar komen. Mensen besluiten immers een half jaar van tevoren of ze een huis willen kopen. Als de mensen nu niet kopen, gaan wat dat over een half jaar zien”, aldus Koegler.
Janmaat Vloeren verwacht een piek waarin klanten na de crisis alsnog hun uitgestelde projecten willen voltooien. “Maar die piek zou wel eens te hoog kunnen zijn om bij te benen.”
Hogendijk verwacht dan weer geen piek. “Als er een economische crisis komt houden mensen hun vinger op de knip. Het beste wat we nu kunnen doen is nog zoveel mogelijk opdrachten proberen binnen te halen.”
Waar enerzijds echter een economische crisis de sector hard zou kunnen raken, klinken er ook nog steeds positieve geluiden. “Het zou zomaar kunnen dat mensen straks niet op vakantie gaan en daarom juist besluiten om hun huis te gaan opknappen”, stelt Koegler desondanks. En volgens De Hoop zullen de opdrachten in zijn branche in de toekomst blijven komen. “De woningkrapte is zo hoog dat er hoe dan ook woningen gebouwd moeten gaan worden. Voor wat er na deze crisis gaat komen, ben ik dan ook minder bang.”

Door: Simone van der Lee