Onderscheid je met een ‘instragrammable’ interieur

Wie gaat starten in de horeca krijgt met allerlei zaken te maken. Vergunningen, de locatie, het inrichten van de horeca keuken, de menukaart, het aannemen van personeel en – last but not least- een sfeervol interieur. Het interieur speelt een sleutelrol in de totaalbelevenis. Lekker eten is niet meer genoeg. Gasten proeven ook met hun ogen, aldus projectinrichter Homint. "Om écht onderscheidend te zijn, moet je lef tonen in het interieur,” licht interieurdesigner Nathalie van Duinen toe.  


Onderscheid je met een ‘instragrammable’ interieurWe eten en drinken weer massaal buiten de deur. En dat is te merken ook: horecazaken schieten als paddenstoelen uit de grond. In binnensteden en winkelcentra komt horeca regelmatig in de plaats van (lege) winkels. Om onderscheidend te zijn moet je meer bieden. Natuurlijk blijven lekker eten, goede wijnen en een uitstekende service erg belangrijk, al wil het oog ook wat.
Mensen zijn enorm merkbewust en willen zich graag ergens mee identificeren. Via diverse social media kanalen creëren we ons eigen imago dat we graag met de buitenwereld delen. Alleen de mooiste foto’s krijgen een plekje op onze ‘feeds’. Dat geldt ook voor wát en waar we eten. “Die frikandel speciaal bij de cafetaria om de hoek draagt nou niet bepaald bij aan een ‘sexy’ imago. Dat je op Ibiza bij een van de hotspots ben geweest wel,” legt interieurdesigner Nathalie van Duinen van Homint uit. 
Bovendien zorgt de wildgroei aan horeca ervoor dat je je als ondernemer wel móet onderscheiden. “Het aanbod horeca is groot. Er is zoveel keuze dat je écht iets unieks moet doen om de aandacht van de gast te trekken. ‘Twaalf-in-een-dozijn’ interieurs hebben een groot ‘been there, done that’ gehalte. Dat kennen we inmiddels wel. De gast wil verrast en overrompeld worden. Met een uniek interieur weet je de aandacht van de gast te trekken,” aldus van Duinen. Bijkomend voordeel? Hippe restaurants, lunchrooms en cafés worden graag gedeeld op Instagram. Hallo gratis reclame!
Onderscheid je met een ‘instragrammable’ interieur
Zo pak je het aan
Wie uniek wil zijn moet lef tonen. Niet alleen bij de keuze van de locatie en het inrichten van de horeca keuken, ook het interieur moet interessant genoeg zijn om een plekje te veroveren in Instagram-feeds. “Maar trek nu niet direct alles uit de kast,” haakt van Duinen in. “Het concept en de doelgroep moeten leidend zijn.” Zo denk je bij een steakhouse eerder aan donker en stoer dan aan lieve pastelkleuren en mierzoete drankjes. Hoe het dan wel moet? “Wat unieke horeca interieurs gemeen hebben is dat zij niet te vangen zijn in één foto. Gasten moeten het interieur ontdekken. Creëer fotogenieke en grappige hoekjes om uw gasten te verrassen. Contrasterende kleuren, gekke en unieke wandbekleding en grote prints doen het altijd goed. Maak het geheel af met voldoende opvallende eye catchers, zoals teksten in ledlicht, aparte (grote) accessoires en hier en daar een tropische plant. Denk vooral out of te box maar hou altijd de doelgroep en het concept als basis. Zo realiseer je niet alleen een uniek interieur, ook één die gasten kunnen waarderen,” legt van Duinen uit.
Onderscheid je met een ‘instragrammable’ interieurInstagrammable interieurs zijn niet zomaar ontstaan. Hier ligt een compleet plan aan ten grondslag. Dit kun je zelf maken of de hulp in roepen van een professional. Vaak heb je zelf al een goed beeld van wat je wilt. Een ontwerpstudio kan helpen met de puntjes op de i. Zij zijn op de hoogte van de laatste trends en weten dit zo te verpakken dat het jarenlang mee gaat. Want een nieuw interieur schaf je niet elk jaar opnieuw aan.