Summa-studenten slaan circulaire slag

Circulariteit, duurzaamheid en ecologische voetprint zijn dit schooljaar verankerd in het onderwijs van de opleiding Wonen & Design van het Summa College. In totaal 37 studenten kregen onlangs voor het eerst les in het Broeinest Eindhoven, waar ze kennismaakten met de verschillende duurzame en circulaire materiaalsoorten, innovaties en productgroepen. 
Summa-studenten slaan circulaire slagDoel is dat studenten later tijdens de uitvoering van projecten inspiratie opdoen in Broeinest om tot de beste kleur-, textuur- en materiaalkeuzes te komen.
Broeinest is dé materialenbibiotheek en ontmoetingsplek voor interieurprofessionals. Gelegen in het hart van Strijp-S werden leerlingen van het Summa College bijgespijkerd over materialen als HPL, melamine, solid surface en fineer.
Nadat de productspecialist van Baars & Bloemhoff de studenten had meegenomen in het productieproces van fineer, brachten de leerlingen alle opgedane kennis direct in de praktijk aan de hand van interactieve workshops.

Circulaire interieurbouw
De circulaire economie was een belangrijk thema tijdens de lesdag. Baars & Bloemhoff presenteerde verschillende oplossingen die kunnen leiden tot een circulaire interieurbouw. Solid Textile Board en Acoustic Textile Felt van Really zijn bijvoorbeeld hoogkwalitatieve producten gemaakt van end-of-life katoen en wol afkomstig uit de mode- en textielindustrie en de zorgsector.
Summa-studenten slaan circulaire slagResthout
Baars & Bloemhoff refereerde tevens aan het proces dat Pfleiderer samen met Greenwaste en HDF Recycling heeft ontwikkeld waarbij afvalhout de grondstof voor hun nieuwe spaanplaten wordt. Bij verschillende interieurbouwers zoals Harryvan Interieurbouw haalt Pfleiderer resthout op dat nieuw leven in wordt geblazen.

Eyeopener
Volgens docent Tony Hellemons van het Summa College is de eerste lesdag in het Broeinest voor zijn leerlingen een eyeopener. “Omdat de dag zeer praktisch is ingericht krijgen studenten veel meer voeling met producten en materialen dan wanneer enkel een theoretische behandeling plaatsvindt. Een materiaal is meer dan alleen een houten plank, daar zijn ze tijdens de lesdag bewust van geworden. Alle kennis die ze hebben opgedaan nemen ze vervolgens weer mee richting de lessen.”

Summa-studenten slaan circulaire slagKennis
Tijdens de reguliere lessen van Hellemons worden leerlingen steeds vaker geconfronteerd met duurzaamheid en circulariteit, vervolgt de docent. “Dit gebeurt bijvoorbeeld door gericht vragen te stellen over gebruikte materialen in projecten.
Momenteel hebben we een project lopen bij Brainport Industries Campus (BI Campus), waar we voor de productie van meubilair gebruik maken van Acacia-Robinia, een houtsoort die veelvuldig wordt toepast in bijzondere speeltoestellen. Op deze manier leren we leerlingen out of the box te denken en bewust te maken van de meerwaarde om te werken met duurzame en circulaire materialen. Dit lukt steeds beter.”