Van Keulen al 75 jaar grensverleggend

Van Keulen Interieurbouw viert dit jaar zijn 75-jarige jubileum. Het bedrijf heeft zich in driekart eeuw ontwikkeld van een meubelmakerij met 1 meubelmaker tot een veelzijdige interieurbouwer met 500 medewerkers en diverse disciplines: van de totaalinrichting van winkels, bibliotheken en showrooms tot opslagsystemen voor musea. Een gesprek met het gezicht van het bedrijf: directeur Joop van Keulen.
Van Keulen al 75 jaar grensverleggendAlle medewerkers die Joop van Keulen tijdens een rondleiding door de productiehallen van zijn onderneming tegen het lijf loopt worden hartelijk begroet. De directeur kent dan ook vrijwel alle 500 werknemers bij voornaam.
Op vrijdag drinkt hij een biertje met zijn medewerkers in de sfeervolle eigen bar van Van Keulen Interieurbouw. “Je moet als directeur je gezicht regelmatig laten zien op de werkvloer”, klinkt het overtuigend. “Want daar gebeurt het. “Die boodschap geef ik ook mijn kinderen voortdurend mee.”

BEKA
Drie van de vier kinderen van Joop van Keulen zijn binnen het bedrijf actief. Zijn zoon is directeur productie, terwijl zijn twee dochters werkzaam zijn in de administratie en after sales. Daarnaast zijn al zijn vijf broers werkzaam of werkzaam geweest bij Van Keulen Interieurbouw. Zelf zette hij 39 jaar geleden zijn eerste stappen binnen het familiebedrijf.
In 1980 kreeg hij de kans om zichzelf te bewijzen in het bedrijf van zijn vader Lammert van Keulen, die in het Noord-Hollandse Heiloo branchegenoot BEKA Winkelinterieurs had overgenomen. Joop van Keulen kreeg de leiding over dit onderdeel en kon later doorgroeien naar een directiepost.

Van Keulen al 75 jaar grensverleggendCrisis
Lammert van Keulen begon zijn bedrijf vanuit huis, inmiddels beslaat Van Keulen Interieurbouw 8 productiehallen op bedrijventerrein ’t Lochter in Nijverdal. Het bedrijf is onder meer verantwoordelijk voor de inrichting van supermarktketens Jumbo en Plus, exclusieve kledingwinkels en showrooms voor Mercedes en Ferrari.
Toch is het niet altijd hosanna geweest voor Van Keulen Interieurbouw, dat met name in het begin van de jaren ‘80 mindere tijden kende. Door de economische crisis stelden winkels hun vernieuwingen uit en sloeg de winst om in verlies. Omdat de bank de geldkraan dichtdraaide, leek zelfs even het einde van Van Keulen Interieurbouw in zicht.
Dankzij een sanering, waarbij er afscheid genomen werd van 40 van de 120 medewerkers, herstelden de winsten echter weer. De eerder ontslagen medewerkers konden zelfs later weer terugkeren in hun functie.

Reorganisatie
In de jaren 90 zette Van Keulen Interieurbouw de groei voort en werd het aanbod dankzij de overname van diverse bedrijven verbreed. Niettemin diende een volgende reorganisatie zich aan tijdens de economische crisis in 2008.
Vijftig mensen werden op basis van het principe ‘last in, first out’ ontslagen. Joop van Keulen bood ze de keuze tussen een vergoeding volgens de kantonrechtersformule of een terugkeergarantie in betere tijden, onder het oude contract en met het oude salaris.
Twintig mensen kozen voor de vergoeding, terwijl dertig werknemers gingen voor de tweede optie. Zij keerden later dan ook weer terug bij Van Keulen Interieurbouw.

Van Keulen al 75 jaar grensverleggendLoyaliteit
Deze loyaliteit over en weer kenmerkt Van Keulen Interieurbouw als familiebedrijf. “Medewerkers zijn het kapitaal van de onderneming”, zegt Van Keulen. “Dat dragen we hier ook voortdurend uit. We kunnen niks alleen. Daarnaast zijn we zeer flexibel en denken we niet in problemen maar in oplossingen.”
Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg, is het credo van Van Keulen Interieurbouw. “We blijven met beide voeten op de grond staan en doen geen gekke dingen”, aldus de directeur.
“In september vieren we ons 75-jarig jubileum. Dit doen we hier op een normale manier. Een deel van de logistieke ruimte richten we in om klanten, relaties en medewerkers met aanhang te ontvangen. Dit doen we in een gezellige sfeer met een hapje, een drankje en leuke muziek, maar verwacht geen zeven of acht dure acts op het toneel. We roven de tent niet leeg om allerlei extravagante dingen te doen. Dat past niet bij ons.”

Jumbo en Hanos
De projecten van Van Keulen Interieurbouw zijn daarentegen verre van bescheiden. Zo was de onderneming onder meer verantwoordelijk voor de inrichting van de Jumbo Foodmarkten in Breda, Amsterdam, Veghel, Utrecht en Groningen.
Van Keulen Interieurbouw is hofleverancier van Jumbo, dat de afgelopen jaren flink is gegroeid in het aantal vestigingen. Dat Jumbo in Van Keulen Interieurbouw een perfecte partner heeft gevonden, verwoordt manager Bouw en Winkelinrichting Herman Beldman. “Op het gebied van winkelinrichting is Van Keulen nummer 1. De interieurbouwer is flexibel, betrouwbaar en kruipt echt in de huid van de klant.”
Van Keulen Interieurbouw realiseerde in 2015 tevens alle interieurelementen voor de nieuwe Hanos-vestiging Den Haag-Delft, waaronder de diverse productpresentaties en de speciaal ontwikkelde check-outs.
Dit laatstgenoemde project had een krappe deadline. Het interieur van de Hanos-winkel werd in anderhalve maand gerealiseerd. Op dit moment wordt in Hengelo gewerkt aan een compleet nieuwe vestiging, die medio mei zal worden geopend.

Van Keulen al 75 jaar grensverleggendKeuzemogelijkheden
Van Keulen Interieurbouw heeft door vele overnames de keuzemogelijkheden van opdrachtgevers vergroot. Hierdoor kan het een breed pakket aan diensten leveren, van winkelwagens tot de complete inrichting van winkels en bibliotheken. Zo nam Van Keulen in 1996 Systeembouw Mulder (SBM) over, waardoor het specialist werd in metalen stellingen.
Er is veel in het metaalverwerkingsbedrijf geïnvesteerd en het is de productieafdeling geworden voor alle metaalonderdelen die in volumes geproduceerd worden. Binnen SBM hield een afdeling Bieb systemen zich bezig met het inrichten van bibliotheken. Deze activiteit is uitgegroeid tot een afdeling die zich heeft ontwikkeld tot 1 van de grootste leveranciers in bibliotheekinrichtingen.
In 2007 maakte Van Keulen een doorstart met Magista in Roden. Dit metaalbewerkingsbedrijf produceerde onder andere verrijdbare archiefstellingen en inventaris voor depots van musea. De productie is in 2010 geïntegreerd in de fabriek in Groningen.
Ook door de overname van draadproducent Vidra in 2001 wist Van Keulen Interieurbouw nog beter in te spelen op wensen van klanten. Met de aansluiting van het familiebedrijf Stenfert kwam er een bedrijf in de groep met ruime ervaring in de inrichting van woon- en meubelwinkels.

Specialismen
Door nieuwe specialismen toe te voegen aan het arsenaal, is Van Keulen Interieurbouw steeds flexibeler en efficiënter geworden. Dat is volgens Joop van Keulen vanwege de voortdurende schommelingen in de markt ook noodzakelijk. “De meeste interieurbouwbedrijven zijn alleen hout of metaal georiënteerd. Wij kunnen als enige interieurbouwer hout, metaal, kunststof en draad in eigen huis produceren. Hierdoor zijn we zeer onderscheidend.”
Overigens produceert Van Keulen Interieurbouw ook in opdracht van andere bedrijven. Bijvoorbeeld voor Nijboer Interieurbouw, dat onder meer een sterke positie heeft in de restaurant- en hotelwereld. De twee partijen richtten onlangs gezamenlijk het nieuwe hotel-restaurant voor Van Der Valk in Zwolle in.
Normaal gesproken doet Nijboer Interieurbouw vooral unieke objecten, zoals de recepties, de balies en de bars. Voor Enschede mocht het bedrijf ook een offerte uitbrengen voor de hotelkamers. Samen met Van Keulen werd een concurrerend aanbod gedaan. Nijboer Interieurbouw realiseerde de unieke stukken, Van Keulen de series. Het bleek het begin van een langdurige samenwerking.

Van Keulen al 75 jaar grensverleggendNieuwe fabriek
Van Keulen Interieurbouw blijft intussen doorgroeien. Het machinepark is de afgelopen jaren flink uitgebreid en binnenkort wordt een nieuwe fabriek geopend met in totaal 13.000 vierkante meter gloednieuwe productieruimte.$In de fabriek zullen naast de massaproductie voor interieurbouw, ook opslagsystemen van Magista Systems en bibliotheekinrichtingen van Bieb Systemen (voorheen onderdeel van SMB) worden gefabriceerd.
Joop van Keulen. “Ons eerste doel is niet hoge winst, maar continuïteit. Onze winst gaat niet naar anonieme aandeelhouders, maar investeren we weer in het bedrijf. En we willen de beste zijn. Dat betekent dat we altijd een luisterend oor voor klanten hebben. Die kunnen ons het beste vertellen wat we nog beter kunnen doen.

"Wij kunnen als enige interieurbouwer hout, metaal, kunststof en draad in eigen huis produceren”
Van Keulen al 75 jaar grensverleggend

Strak Eindresultaat met  Rubbol Buitenlakken