Liever kachel dan televisie

Nu de herfst officieel begonnen is, genieten we weer vaker van een vlammenspel in de haard. Een Nederlands producent van gas- en houthaarden zag vorig jaar een stijging van 27 procent in de verkoop van hun haarden en deed onderzoek* naar redenen waarom Nederlanders de haard aansteken. Daaruit blijkt dat 58 procent de haard een stuk gezelliger vindt dan de televisie en liever naar een boeiend vlammenspel kijkt dan naar een programma op de beeldbuis.

Liever kachel dan televisie

Ook werd onderzocht wat de Nederlander het liefste doet bij een knisperend vuurtje. Meer dan de helft (53%) zegt vooral te genieten van de gecreëerde warmte. Ook wordt de haard gezien als de perfecte plek om je terug te trekken met een glas wijn (44%) of een goed boek (42%).

De top vijf van activiteiten bij een haard is als volgt:

  1. Genieten van de warmte (53%)
  2. Een glas wijn drinken met partner, familie of vrienden (44%)
  3. Boek of tijdschrift lezen (42%)
  4. Gesprek voeren met partner, familie of vrienden (38%)
  5. Muziek luisteren (36%)

 

Liefde bedrijven

Een andere populaire bezigheid is de liefde bedrijven bij de haard (16%). Dit staat overigens bij mannen (23%) hoger op het wensenlijstje dan bij vrouwen (8%). Onder de iets bravere activiteiten vallen televisiekijken (24%), breien en haken (5%), maar ook werken of studeren (4%).

Naast een warmtebron is een gas- of houthaard ook een bron van gezelligheid in huis. Zo vindt maar liefst 9 op de 10 Nederlanders de haard een echte sfeermaker. Tevens blijkt uit het onderzoek dat 60 procent dit zelfs ziet als het grootste voordeel van de dansende vlammen.

 

Televisie uit, haard aan

Hoewel een filmpje kijken op de bank makkelijk tijdverdrijf is, wordt het pas écht gezellig met een haardvuurtje in huis. Voor een mooi vlammenspel is niet per definitie een houthaard nodig; gashaarden kunnen hetzelfde effect bereiken.

Beijko van Melick, directeur van haardenfabriek Kalfire, licht toe: “Met onze gepatenteerde technologieën als de prestigebrander en de Natural Spark Generator** (NSG) creëren we de beleving van een natuurlijk houtvuur. Onze gashaarden doorstaan dan ook met glans de vergelijking met een authentieke openhaard.”

 

Eyecatcher

Opvallend is dat een haard niet alleen sfeerverhogend werkt, maar dat 71 procent het ook een eyecatcher in het interieur vindt. “Design is voor ons dan ook een zeer belangrijk aspect bij het ontwerpen van een haard. Een gas- of houthaard is tegenwoordig steeds meer geïntegreerd in het interieur. Zo kan een haard als roomdivider dienen en kunnen deze in boekenkasten of tv-meubels verwerkt worden. Op die manier sluit de haard perfect aan bij je interieur en wordt het zowel een sfeermaker als eyecatcher in huis”, aldus Van Melick.

*Onderzoek uitgevoerd in samenwerking met Multiscope onder 1.021 respondenten, mei 2018.

www.kalfire.com

 

<kader>

Warmte en uitstraling

Kalfire is een Nederlandse producent van hoogwaardige gas- en houthaarden. Sinds 1981 zet het familiebedrijf hoog in op technische innovatie om de beleving, het gebruiksgemak en de prestaties van zijn haarden te perfectioneren. Kalfire combineert de oprechte betrokkenheid en warmte van een familiebedrijf met de uitstraling en expertise van een multinational. Het assortiment van Kalfire bevat gas- en houthaarden in 46 modellen met vele opties, waardoor er meer dan 2.000 mogelijkheden bestaan. De op maat gemaakte designhaarden zijn voorzien van innovatieve verbrandingstechnieken waardoor deze milieuvriendelijk, duurzaam en zuinig zijn.

Gepubliceerd op

Abonneren

Geen enkele uitgave meer missen?
Abonneren

Delen


Beal International