CBM-voorzitter: ‘Van de crisis een kans maken’

‘Uitdagende tijden brengen vaak het beste in de ondernemers naar boven’, zo merkte Marcel Horjus, voorzitter van de Koninlijke CBM, op in zijn openingswoord tijdens de algemene ledenvergadering op 1 december 2022.

CBM-voorzitter: ‘Van de crisis een kans maken’
Speel video
CBM-voorzitter: ‘Van de crisis een kans maken’

‘Ik spreek steeds meer meubelfabrikanten en interieurbouwers die van de crisis een kans maken’, aldus Horjus. ‘Zij ontwikkelen nieuwe businessmodellen en boren nieuwe markten aan. Investeren in duurzaamheid, energiebesparing en nieuwe machines, en ontwerpen en produceren van duurzame en recyclebare meubelen en interieurs. Zo maken zij het onmogelijke mogelijk.’

De uitdagingen voor ondernemers in de meubelindustrie en interieurbouw zijn als eerste natuurlijk de energiecrisis en de alsmaar stijgende prijzen voor elektriciteit en gas. Verder blijven de prijzen van grondstoffen en materialen alsmaar oplopen.

Op dit moment is er nog wel voldoende werk in de interieurbouw. Maar de verwachtingen zijn minder positief. Veel bouwprojecten lopen vertraging op of moeten zelfs worden gecanceld. Zelfs de verbouwing van de Tweede Kamer loopt mogelijk gevaar.

‘Omdat onze branche laat-cyclisch is, voelen wij op dit moment nog geen pijn’, zei Horjus. ‘Maar de verwachting is wel dat interieurbouwers over een jaar de terugslag krijgen van de problemen die nu in de bouw spelen.’

Op dit moment heeft CBM twee toonaangevende circulaire ketenprojecten lopen. Eén voor de recycling van matrassen en één voor hergebruik van plaatmateriaal. Het afgelopen jaar draaide bij CBM de Stichting Matras Recycling Nederland op volle toeren. In 1 jaar tijd zijn er al ruim 1,6 miljoen matrassen voor recycling aangemeld in dee goedwerkende portal.

In november 2022 heeft CBM de stichting Wood Loop opgericht, met als doelstelling het hergebruik van spaanplaat en MDF mogelijk te maken en transport hiervan te verminderen middels een slimme retourlogistiek.

Horjus: ‘Na een succesvolle pilot in 2022 gaan we dit project komend jaar opschalen en breder uitrollen in de branche. ‘Duurzaamheid en circulariteit’ staan als strategisch thema hoog op de CBM-agenda.’